brambory syrové, energie v kj, kalorie | KalorickéTabulky.cz

brambory syrové

Množství:
X

Energie: 385,3 kJ
Kalorie: 92,09 kcal
Jednotka: 1x porce (100 g)
Kategorie: Zelenina čerstvá
Bílkoviny: 3 g
Sacharidy: 20 g
   Z toho cukry: 1,2 g
Tuky: 0 g
   Z toho nasycené mastné kyseliny: -
   Transmastné kyseliny: -
   Cholesterol: -
Vláknina: 1,2 g
Sodík: 0,010 g
Vápník: 15 mg
GI: -

Obsah potraviny:

brambory jsou zdrojem sacharidů (zejména škrobu), dále zde najdeme velké množství cenných látek v podobě hořčíku, železa, zinku, mědi, manganu, fosforu, jódu, niklu, vápníku, draslíku, vitamínů C, B 1, B 2, PP aj.

Vliv na zdraví:

syrové brambory nejsou vhodné pro konzumaci.

Brambory obsahují jedovatý alkaloid solanin. Nejvíce se ho nachází v květech, plodech a klíčcích. Solanin je toxický nervový jed. Jeho negativní účinky se mohou projevit na malém mozku. Obvykle to bývají pocity nevolnosti, závratí a přes malý mozek může docházet i k negativnímu působení na zrak. Solanin také velmi negativně ovlivňuje zdraví kloubů při graviditě. Nejvíce jedovaté bývají staré brambory a všechny jejich zelené části. Při přípravě těchto hlíz nikdy nezapomínejte pečlivě odstranit očka s klíčky a všechny zelené části.

Brambory jsou vhodnou přílohou pro běžný jídelníček, ale i při redukční dietě. Z nutričního hlediska by bylo nejlepší neoloupané brambory uvařit v páře (pěkné nové brambory bez klíčků a zelených míst). Brambory tak ztratí jen minimum výživných látek. Nevhodné jsou naopak brambory připravované ve velkém množství tuku (fritované, smažené) nebo zapékané s hojností nekvalitních uzenin a šlehačky.

Praktické rady:

brambory můžete vařit celé ve slupce, pokrájené se slupkou či bez, dále je lze péct, zapékat i smažit nebo z nich udělat řadu dalších výborných příloh či hlavních jídel (bramborovou kaši, bramborovo-zeleninové pyré, bramborové placky, bramboráky, bramborové noky, halušky, střapačky, knedlíky – klasické bramborové, chlupaté nebo plněné ovocem či uzeninou a řadu dalších).

Podle druhu připravovaného pokrmu volíme varný typ brambor. Varný typ A je vhodný na salát nebo pro přípravu zmiňovaných brambor ve slupce. Varný typ B se hodí jako příkrm či do gulášů a polévek. Pokud chcete brambory restovat, vsaďte také na „béčka“. Varný typ C se pak osvědčí při přípravě bramboráků, bramborových placek, do bramborové kaše či bramborového těsta (bramborové knedlíky, halušky, šišky aj.).