Proč je dobré znát kalorické hodnoty? | Kalorické tabulky

Na stránkách KalorickéTabulky.cz zjistíte:

Patrně každý z nás se setkal se "zaručenými" dietami, které pomáhají snižovat nebo udržovat vaši hmotnost. Některé z diet mohou pomoci, ale velká část z nich je spíše vymyšlena jen kvůli předraženým potravinovým doplňkům, bez kterých se údajně mnohé diety neobejdou.

Ať různým dietám věříte více, méně nebo vůbec, určitě vám při údržbě tělesné hmotnosti daleko více pomůže znalost kalorických (energetických) hodnot jednotlivých potravin a výše spotřebované energie při jednotlivých aktivitách. Doposud totiž nikdo nevymyslel žádný způsob, jak při údržbě tělesné hmotnosti obejít jeden z nejzákladnějších fyzikálních zákonů - zákon o zachování energie. Pokud chcete svoji hmotnost udržet, musí celková energie ve snědených potravinách odpovídat energii vaším tělem vydané.

Tělo vydává energii hlavně při pohybu, ale také v klidovém stavu. Spotřebované energii v klidovém stavu se říká bazální metabolismus. Výše bazálního metabolismu závisí zejména na hmotnosti, ale i na věku, výšce a pohlaví. Mezi další výdej energie patří „trávení“. To se počítá jako 10 % energie ze snědených potravin v daný den. (zdroj: Mayo Clinic)

Pokud chcete zhubnout o 1 kg, musí být vaše spotřeba energie přibližně o 25 000 – 30 000 kJ vyšší než energie v přijatých potravinách. Zhubnutí nejlépe dosáhnete kombinací snížením celkové energie snědených potravin a zvýšením vašeho pohybu.

Nedoporučujeme si dávat při hubnutí přehnané cíle, které možná budete plnit několik dní, nanejvýše několik týdnů, ale celkový dlouhodobý efekt nebude žádný. Za optimální se považuje, aby při hubnutí byl rozdíl vydané a přijaté energie ve výši 2 000 kJ denně, což znamená hubnutí zhruba o 0,5 kg týdně. Energetický příjem za den by však neměl být nižší než 5 000 kJ. Aplikace KalorickéTabulky.cz umožňuje ukládání všech snědených potravin a uskutečněných aktivit, které si můžete snadno exportovat do tabulkového procesoru.

Dobrá znalost kalorických hodnot potravin, vašeho bazálního metabolismu a energetického výdeje aktivit vám zcela jistě pomůže v dlouhodobé snaze udržovat vaši tělesnou hmotnost na optimální úrovni.

Optimální úroveň vaší tělesné hmotnosti zjistíte pomocí výpočtu BMI.